Pedagogi
Content Knowledge dalam kalangan guru
‘Telling
is not teaching and listening is not learning’
Untuk
membolehkan
seorang
guru mengajar
dengan
berkesan,
ia
memerlukan
satu
siri
pengetahuan
dan
kemahiran
khas.
Mempunyai
pengetahuan
isi
kandungan
yang mendalam
merupakan
syarat
utama
yang mesti
dipatuhi
semua
guru.
Menurut Grossman & Schoenfeld
(2005), dalam usaha membantu murid memahami idea
penting dalam suatu mata pelajaran,
guru mestilah mempunyai pengetahuan yang
mendalam tentang idea
tersebut, termasuk bagaimana idea
tersebut berkait dengan idea
lain dalam suatu disiplin.
Ini disokong oleh penyelidik yang menemui hubungan positif antara pengetahuan isi kandungan guru dengan pencapaian murid. (Abell 2007; Darling-Hammond 2000)
Pengetahuan yang mendalam sahaja tidak mencukupi bagi mencapai kefahaman murid. Guru perlu mentransformasikan pengetahuan yang
ada dalam mindanya kepada pengetahuan untuk pengajaran.
Proses transformasi:
Guru perlu menerang, menunjuk atau membuat demonstrasi , melakon atau mempersembah idea
supaya murid yang
tidak faham menjadi faham dan yang
tidak berkemahiran menjadi berkemahiran. (Shulman,
1987)
7 kategori asas pengetahuan teras guru menurut Shulman (1987)
Øisi kandungan
Ø pedagogi umum
Ø pedagogi isi kandungan
Ø murid
Ø kurikulum
Ø konteks pendidikan
Ø matlamat pendidikan
No comments:
Post a Comment