Monday, September 26, 2016

Pedagogi Content Knowledge dalam kalangan guru
‘Telling is not teaching and listening is not learning’
Untuk membolehkan seorang guru mengajar dengan berkesan, ia memerlukan satu siri pengetahuan dan kemahiran khas.
Mempunyai pengetahuan isi kandungan yang mendalam merupakan syarat utama yang mesti dipatuhi semua guru. 

Menurut Grossman & Schoenfeld (2005), dalam usaha membantu murid memahami idea penting dalam suatu mata pelajaran, guru mestilah mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang idea tersebut, termasuk bagaimana idea tersebut berkait dengan idea lain dalam suatu disiplin.
Ini disokong oleh penyelidik yang menemui hubungan positif antara pengetahuan isi kandungan guru dengan pencapaian murid. (Abell 2007; Darling-Hammond 2000)

Pengetahuan yang mendalam sahaja tidak mencukupi bagi mencapai kefahaman murid. Guru perlu mentransformasikan pengetahuan yang ada dalam mindanya kepada pengetahuan untuk pengajaran.
Proses transformasi:
Guru perlu menerang, menunjuk atau membuat demonstrasi , melakon atau mempersembah idea supaya murid yang tidak faham menjadi faham dan yang tidak berkemahiran menjadi berkemahiran. (Shulman, 1987)


7 kategori asas pengetahuan teras guru menurut Shulman (1987)

Øisi kandungan
Ø pedagogi umum
Ø pedagogi isi kandungan
Ø murid
Ø kurikulum
Ø konteks pendidikan
Ø matlamat pendidikan






No comments: