May
Tahukah anda apa yang dimaksudkan pengujian, pengukuran dan penilaian?
Pengujian
Merujuk
kepada teknik untuk mendapatkan maklumt tentang perubahan tingkahlaku
seseorang indiividu. Ia terdiri dari satu set soalan atau tugasan yang
berkehendakkan murid memberi satu set tindakbalas. Ujian merupakan alat
pengukuran. Pengujian bertujuan :
i.
Mengesan pencapaian hasil pembelajaran
ii.Mengesan
kemajuan-kemajuan yang telah dicapai
iii.Mengesan
masalah-masalah yang dihadapi oleh murid-murid
Pengukuran
Suatu proses menentukan
kuantiti atau takat pembelajaran murid dan keberkesanan pengajaran
guru. Guru mungkin menggunakan alat pengukuran yang digunakan
oleh guru mungkin terdiri daripada ujian, soal selidik, senarai semak,
inventori atau sesuatu skala. Pengukuran adalah terhad kepada
huraian kuantitaif dan tidak termasuk huraian kualitatif atau
membuat keputusan. Tujuan pengukuran:
·
Mengesan
hasi-hasil pembelajaran
·
Mengesan jenis-jenis kemahiran yang diperolehi
·
kemajuan-kemajuan yang telah dicapai dalam aspek-aspek pembelajaran yang
lain
·
Mengesan jenis-jenis masalah yang dihadapi oleh murid-murid Bagi
mendapatkan
·
maklumat untuk :
i. Bimbingan
Ii. Kecekapan guru
Iii. Rekod prestasi dan profil murid
Penilaian
Penilaian
ditakrifkan sebagai proses mentaksir perubahan tingkahlaku berdasarkan data
kuantitatif dan kualitatif. Ia
melibatkan proses
menentu , mendapat dan memberikan maklumat yang berguna untuk membuat
pertimbangan mengenai tindakan selanjutnya. Dalam konteks pendidikan, penilaian
adalah suatu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul
maklumat tentang strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk membuat
analisis dan keputusan dengan tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya,
seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara
yang lebih berkesan.
PENTAKSIRAN
Pentaksiran ini berasal
daripada perkataan Greek 'assidre' yang bermaksud duduk disisi. Menurut
David Pyne; 2003, pentaksiran merupakan integrasi daripada proses
pengumpulan maklumat, dan memberi nilai kepada maklumat. Secara ringkasnya,
pentaksiran ialah proses membuat keputusan berdasarkan interpretasi terhadap
maklumat.
PENTAKSIRAN = PENGUKURAN + PENILAIAN
Tujuan proses
pentaksiran dijalankan adalah untuk;
- Mendapatkan gambaran tentang prestasi
seseorang dalam pembelajaran.
- Menilai aktiviti yang dijalankan semasa proses
pengajaran dan pembelajaran.
- Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang
pengajaran dan pembelajaran.
- Memperbaiki proses pengajaran dan
pembelajaran.
Prinsip-prinsip bagi
menjalankan pentaksiran ialah;
·
Mempunyai
instrumen
·
Kumpulan
yang ditafsir (pelajar)
·
Respon
yang diterima
·
Kumpulan
yang mentafsir
·
Skor
Ciri-ciri pentaksiran;
- Kesahan skor --> releven/ kecukupan cakupan
- Kebolehpercayaan skor --> ketekalan/
ketepatan
- Keobjektifan --> ketepatan seseorang
pentafsir memberikan skor
- Kebolehtadbiran --> kelicinan kerja-kerja
mentadbir ujian yang dilaksanakan secara berpusat ataupun berasaskan
sekolah.
Pentaksiran
- Proses --> pengujian
- Maklumat --> pengukuran
- Produk --> keberkesanan/ penghasilan
pelajar
- Penghakiman --> memberikan hukuman terhadap
pencapaian.
Pentaksiran boleh
didefinisikan sebagai
“apa-apa
sahaja kaedah yang diguna untuk lebih memahami pengetahuan, kemahiran
dan adab/nilai/akhlak yang dimiliki oleh seseorang murid sama
ada melalui atau tanpa melalui proses pengajaran-pembelajaran”
No comments:
Post a Comment